Pianka wtórnie spieniona to nowoczesna pianka poliuretanowa, która praktycznie wywodzi się z pianki tradycyjnej, stosowanej przez tapicerów, ale o całkiem odmiennych cechach użytkowych. Chcąc odpowiedzieć na pytanie, jak sprawdza się pianka wtórnie spieniona jako podkład pod drogi, silniki, maszyny, szyny kolejowe przypomnijmy sobie najważniejsze cechy tego nowoczesnego tworzywa.
Czym jest pianka wtórnie spieniona?
Pianka wtórnie spieniona powstaje z drobno zmielonej pianki złączonej poliuretanowym spoiwem i poddanej obróbce cieplnej. Obróbka cieplna sprawia, że pianka ta zyskuje nie tylko dużą gęstość, elastyczność, ale również twardość, odporność na nacisk, czy też redukcję drgań. Dzięki niskiemu przewodzeniu ciepła i odporności na wilgoć jest szeroko stosowana w różnych gałęziach przemysłu. Używana jest podczas produkcji mebli, materaców i sprzętów do ćwiczeń, ale również w przemyśle samochodowym, jako izolacja termiczna.
Potocznie nazywana jest rebondem z ang. rebound – ponowne spienienie. Pianki wtórnie spienione występują w wersji trudnopalnej i dostępne są w różnych gęstościach od 50 kg/m3 do 250kg/m3. Są one odporne na duże wahania temperatury, chemię a do tego cechuje je wysoka paro przepuszczalność, dlatego tak chętnie wykorzystywane są w przemyśle meblarskim, branży sportowej, motoryzacji, ogrodnictwie, branży budowlanej.
Gdzie dokładnie wykorzystywany jest Rebond?
Biorąc pod uwagę powyższe informacje, pianka wtórnie spieniona może pełnić zarówno funkcję izolatora, jak i amortyzatora – ma wysokie właściwości izolacyjno-akustyczne oraz jest elastyczna. To sprawia, że piankę wtórnie spienioną spotkamy w różnych gałęziach budownictwa. Będzie to materiał używany jako podkłady pod panele, wykładziny dywanowe. Ale również sprawdzi się jako izolacja akustyczna i termiczna w mieszkaniach, domach budowy studiów nagraniowych. Obecnie coraz częściej ze względu na chłonność wody stosowana jest ona do wykonywania warstw retencyjnych i drenażowych na potrzeby tzw. dachów zielonych.
Pianka wtórnie spieniona to sprawdzony i skuteczny sposób na wyciszenie aut. Używana jest w przemyśle motoryzacyjny. Dzięki niej możliwe jest wygłuszenie samochodu (podsufitki, bagażniki, podłogi, panele drzwiowe, przegrody komór silnikowych, deski rozdzielcze), poprawa izolacji termicznej, znaczne wyeliminowanie absorbujących wibracji. W branży rehabilitacyjnej, gdzie produkuje się z nich wkłady do sprzętu ćwiczeniowego, kliny, wałki i maty. Możliwość wyprodukowania pianki praktycznie w dowolnej grubości zwiększa znacznie sposób wykorzystania pianek rebond.